Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 135. Zobacz też: 135-bis.
135 Czas jazdy (min):
min – max
34 – 45
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 152030 minut

Autobus Scania CN270UB na linii 135 na ul. Chłopickiego

Tablica boczna

135linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Placu Hallera na PKP Olszynka Grochowska. Linię obsługuje ajent PKS Grodzisk Mazowiecki.

Historia

Linię "135" uruchomiono 30 września 1956 roku do obsługi rejonu Grochowa, kursowała z Ronda Waszyngtona przez al. Waszyngtona, Międzyborską, Poligonową, Ostrobramską i Zamieniecką na Plac Szembeka, a od listopada 1956 roku dalej przez Chłopickiego do nowej pętli Olszynka Grochowska. W 1960 roku wycofano ją z Międzyborskiej i Poligonowej, kierując przez ul. Grenadierów.

Dnia 16 sierpnia 1964 roku trasę linii wydłużono od al. Waszyngtona przez al. Zieleniecką, Targową, 11 Listopada i Kowieńską do pętli Szwedzka / Kowieńska. W 1968 roku linię wycofano z al. Zielenieckiej w związku z jej przebudową – trasa objazdowa przez Zamoyskiego i Grochowską została jednak w końcu uznana za stałą, natomiast w 1973 roku wprowadzono jednokierunkowe kursowaniem odcinkiem ul. Grenadierów, wobec czego z powrotem linia "135" zaczęła kursować przez Międzyborską i Cyraneczki.

Dnia 22 kwietnia 1979 linię "135" skierowano skorygowaną trasą – od ul. Targowej pojechała ona al. Świerczewskiego, Szwedzką, Starzyńskiego, Namysłowską i Szymanowskiego do Placu Leńskiego. Linia nie przechodziła większych zmian do 30 października 2000 roku – wówczas oddano do użytku rondo Żaba i przebudowaną ul. Starzyńskiego, co uniemożliwiło linii "135" skręt w lewo ze Starzyńskiego w Namysłowską, linię skierowano więc w stronę Placu Hallera ulicami 11 Listopada i Ratuszową.

Kolejna większa zmiana trasy miała miejsce 7 stycznia 2014 roku w związku z przebudową ulic Poligonowej i Nowaka-Jeziorańskiego oraz zbudowaniem na nich zatok przystankowych. Najpierw przeprowadzono konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mogli wybrać spomiędzy dwóch wariantów zmienionych tras autobusowych. Pierwszy wariant zakładał połączenie linii "135" i "311" w jedną i skierowanie jej przez wyremontowane ulice oraz przez ul. Fieldorfa i ul. Bora-Komorowskiego (zamiast ul. Abrahama) do krańca Gocław oraz skierowanie linii "168" do krańca PKP Olszynka Grochowska. Drugi wariant zakładał z kolei jedynie poprowadzenie linii "135" i "311" przez wyremontowane ulice[1]. Konsultacje, trwające od 13 listopada do 4 grudnia 2013 roku zakończyły się wyborem drugiego wariantu stosunkiem głosów 71% do 29%, dodatkowo za tym wariantem opowiedziała się Rada Dzielnicy Praga Południe[2]. Od 26 czerwca 2015 roku linia została dodatkowo skierowana przez ul. Zamoyskiego i ul. Jagiellońską w celu obsługi nowych przystanków w zespole Metro Stadion Narodowy.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 26 czerwca 2015 roku

Ulice

Plac HalleraSzymanowskiegoNamysłowskaStarzyńskiegoSzwedzka (powrót: 11 ListopadaRatuszowaNamysłowskaSzymanowskiego) – Szwedzkaal. SolidarnościTargowaKłopotowskiegoJagiellońska (powrót: OkrzeiTargowa) – JagiellońskaZamoyskiegoGrochowskaMiędzyborskaCyraneczkiGrenadierów (powrót: GrenadierówGrochowska) – GrenadierówPoligonowaNowaka-JeziorańskiegoFieldorfaZamienieckaChłopickiegoPKP Olszynka Grochowska

Przystanki

K1.gif Plac Hallera
S.gif Plac Hallera
R1.gif
S2R.gif Darwina
Ż2R.gif Namysłowska
S1R.gif Szymanowskiego
S1R.gif Bródnowska
R2.gif
Ż.gif 11 Listopada
S.gif Kamienna
S.gif Metro Szwedzka
S.gif Szwedzka
Ż.gif Rzeszotarskiej
S.gif Dworzec Wileński
S1.gif Ząbkowska
Ż.gif Okrzei
S.gif Metro Stadion Narodowy
S.gif Aleja Zieleniecka
Ż.gif Lubelska
S.gif Bliska
S.gif Gocławska
S.gif Praga-Południe-Ratusz
S.gif Międzyborska
S1.gif Międzyborska
S2.gif Zbaraska
S.gif Szpital Grochowski
S.gif Osiedle Majdańska
S.gif Poligonowa
S.gif Kompasowa
S.gif Kakowskiego
S.gif Bohaterewicza
Ż1.gif Nowaka-Jeziorańskiego
S2.gif Perkuna
S.gif Zamieniecka
S.gif Łukowska
S.gif Gdecka
S.gif Plac Szembeka
S.gif Chłopickiego
K2.gif PKP Olszynka Grochowska

Przypisy

Linki zewnętrzne