Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej „134”. Zobacz też: 134-bis i 134-kreślone.
134 Czas jazdy (min):
min – max
28 – 36
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 203030 minut

Autobus Jelcz Libero na linii „134” na pętli Żerań FSO (2009)

134linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Metra Marymont na Olesin. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Stalowa i ajent Arriva.

Historia

Autobus Jelcz Libero na linii „134” na ul. Bazyliańskiej (2009)

Autobus Jelcz Libero na linii „134” na ul. Zdziarskiej (2010)

Linię „134” uruchomiono 12 lutego 1956 roku na trasie z Placu Unii Lubelskiej przez Puławską, Madalińskiego, Wołoską i Racławicką na Płatowcową. Jeszcze w maju tego samego roku trasę linii wydłużono przez ul. Marszałkowską na Plac Zbawiciela, zaś w 1958 trasę wydłużono także w przeciwnym kierunku wzdłuż ul. Racławickiej i ul. Żwirki i Wigury najpierw na Zbaraską, a od 1960 roku dalej do 17 Stycznia.

Znaczna reorganizacja trasy miała miejsce 1 lutego 1961 roku – wówczas linia „134” została skierowana na całkowicie nową trasę z Malowniczej przez al. Krakowską, 17 Stycznia, Żwirki i Wigury, Sasanki, Marynarską, Postępu, Cybernetyki, Obrzeżną, Wołoską, Woronicza, al. Niepodległości i Odyńca na Kazimierzowską – zmiana związana była z otwarciem linii tramwajowej na Służewiec, zaś starą trasę przejęła linia 117 (WersalskaPlac Unii Lubelskiej). 4 sierpnia 1963 roku linię połączono z „134-bis” (Zajezdnia WoroniczaKazimierzowska), wobec czego zaczęła ona kursować odcinkiem MarynarskaPostępuKonstruktorskaRacjonalizacjiWoronicza na Służewcu. W 1971 roku linię skierowano na nową pętlę Okęcie, zaś w 1974 roku wycofano ją z ul. 17 Stycznia i skierowano przez ul. Hynka.

Kolejna większa zmiana miała miejsce 28 kwietnia 1985 roku, kiedy to trasę linii „134” wydłużono od z ul. Woronicza przez al. Niepodległości na Wilanowską, a po kilku miesiącach, w wyniku połączenia z „192-bis” (WilanowskaWilanowska) przez Puławską, al. Komisji Edukacji Narodowej, Surowieckiego, Romera, Herbsta, Findera, Ciszewskiego, Dereniową, Płaskowickiej, Lanciego i Belgradzką do pętli Natolin-Wolica. Od tego czasu trasa linii przeszła jedynie drobne korekty w rejonie Imielina i Natolina, a także ponowne przeniesienie z ul. Hynka na równoległą ul. 17 Stycznia. Linia kursowała do 1 lipca 1995 roku – wówczas, w związku z otwarciem pierwszego odcinka I linii metra, połączono ją z „182” (Ursynów PołudniowyOsiedle Ostrobramska) i zlikwidowano.

Linia „134” została ponownie uruchomiona 1 grudnia 2000 roku na trasie z Żerania FSO przez Toruńską, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską, Toruńską, Ostródzką, Mochtyńską i Kobiałkę na Olesin. Kolejna zmiana miała miejsce dopiero w 2007 roku, kiedy to uproszczono jej bieg przez ul. Łabiszyńską oraz jednocześnie skierowano na trasę przez ul. Zdziarską i ul. Ruskowy Bród. Jednakże z powodu fatalnego stanu mostu nad Kanałem Markowskim w ciągu ul. Zdziarskiej autobusy linii „134” są jedynymi pojazdami powyżej 10 ton dopuszczonymi do ruchu po moście – jeżeli most nie zostanie w najbliższym czasie wyremontowany, trasa linii może zostać skierowana przez ul. Mańkowską.

Trasa „134” po raz kolejny uległa większym zmianom 27 lutego 2017 roku, gdy w ramach zmian w komunikacji na Białołęce po otwarciu trasy tramwajowej na Nowodwory skierowano ją prosto przez ulicę Toruńską, likwidując podjazd przez Bródno, jak również przenosząc jej kraniec na Metro Marymont. Na tej trasie linia kursuje do dziś.

Tras podstawowa

ostatnio zmieniana 27 lutego 2017 roku

Ulice

Metro MarymontWłościańskaŻelazowskaal. Armii Krajowej (powrót: al. Armii KrajowejSłowackiegoWłościańska) – al. Armii Krajowejmost Grota-RoweckiegoToruńskaGłębockaToruńskaOstródzka (powrót: OstródzkaToruńska) – OstródzkaZdziarskaRuskowy BródKobiałkaOlesin

Przystanki

K1.gif Metro Marymont
S1.gif Metro Marymont
Ż1.gif Park Kaskada
S.gif Park Kaskada
S.gif Osiedle Potok
S.gif Żerań FSO
Ż.gif PKP Toruńska
S.gif Toruńska
Ż.gif KS Polonez
R1.gif
Ż2R.gif Ostródzka
S2R.gif Głębocka
Ż2R.gif Głębocka
R2.gif
Ż.gif Ostródzka
S.gif Współczesna
Ż.gif Piasta Kołodzieja
Ż.gif Juranda ze Spychowa
S2.gif Bohuna
Ż.gif Berensona
S.gif Ostródzka-Szkoła
Ż.gif Małych Dębów
Ż.gif Małego Rycerza
Ż2.gif Pszeniczna
Ż.gif Mańki-Wojdy
Ż1.gif Zdziarska-Kanał
Ż.gif Zdziarska
Ż.gif Jarzębinowa
Ż.gif Mańkowska
Ż.gif Tymotki
Ż.gif Ruskowy Bród
K2.gif Olesin

Linki zewnętrzne