Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
130 Czas jazdy (min):
min – max
30 – 30
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 303030 minut

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 130 na przystanku Wilanów (2019)

130linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Wilanowa do Rakowieckiej-Sanktuarium. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Ostrobramska.

Historia

Zdjęcie archiwalne: Autobus Solaris Urbino 12 na linii „130” na ul. Grójeckiej

Zdjęcie archiwalne: Autobus Solaris Urbino 15 linii „130” na ul. Rakowieckiej

Linia „130” została po raz pierwszy uruchomiona 22 lipca 1953 roku i kursowała na trasie łączącej pętlę Malownicza przez al. Krakowską z podmiejskim Raszynem, z pętlę Raszyn (Kościół). Bez żadnych zmian kursowała aż do 1 lipca 1967 roku, kiedy to zmieniono jej oznaczenie na „207” z zakresu właściwego dla linii podmiejskich.

Już 31 grudnia 1967 roku linia „130” znów pojawiła się na ulicach miasta, tym razem autobusy wyjechały na trasę z Dworca Głównego przez Towarową, Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego, al. Niepodległości, Rakowiecką, Puławską (z powrotem przez Madalińskiego i Sandomierską), Dolną i Konduktorską na Piaseczyńską. 6 grudnia 1970 roku linię „130” wycofano z pl. Zawiszy i skierowano od ul. Towarowej przez Srebrną, Miedzianą, Chmielną i Żelazną do Alej Jerozolimskich. W następnym roku linia przestała kursować też ulicami Madalińskiego i Sandomierską na rzecz dwukierunkowego przejazdu przez ul. Rakowiecką i ul. Puławską.

29 kwietnia 1979 roku trasę linii „130” wydłużono od ul. Dolnej przez Sobieskiego, al. Wilanowską i Przyczółkową do Wilanowa, zaś we wrześniu wycofano ją spod Dworca Głównego i skierowano przez Aleje Jerozolimskie na Dworzec Zachodni. 19 grudnia 1981 roku, w wyniku połączenia z linią 330 (Zajezdnia KleszczowaPiaseczyńska), autobusy linii „130” zaczęły kursować dalej przez Aleje Jerozolimskie do Zajezdni Kleszczowa. W 1996 roku ponownie skrócono bieg linii do Dworca Zachodniego, a w zamian do Włoch skierowano linię 127 (Dworzec ZachodniBródno-Podgrodzie). 1 września 1999 roku przywrócono kursowanie linii „130” do pętli Zajezdnia Kleszczowa.

W 2002 roku, w związku z przebudową wiaduktu nad linią kolejową nr 8 w Alejach Jerozolimskich, trasę linii „130” skrócono do ul. Śmigłowca, a następnie do Centrum Handlowego Reduta, a 12 marca 2002 roku skróconą trasę zdecydowano się utrzymać jako stałą. W 2002 roku wprowadzono także podjazdy linii do Powsina, ulicami Przyczółkową, Przekorną i Opieńki do pętli Powsin (Park Kultury), w weekendy sezonu letniego. 1 października 2007 roku pętlę na Ochocie przeniesiono pod Centrum Handlowe Blue City, gdzie zastąpiła linię 136 (CH Blue CityUrsynów Południowy), skierowaną na Młynów.

W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], 1 czerwca 2013 roku linia uległa likwidacji. Likwidacji oficjalnie sprzeciwiła się Rada Dzielnicy Ochota[2], jednak protesty nie przyniosły większych skutków – na większości trasy zastąpiły ją obecnie kursujące autobusy linii „116”, „119” czy „172”, jednak jednocześnie na Górny Mokotów skierowana została także linia 195[3].

Po raz kolejny, linia "130" została uruchomiona 24 września 2018 roku, na trasie podobnej do ostatniej - wówczas połączyła Wilanów z Rakowiecką-Sanktuarium[4].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 24 września 2018 roku

Ulice

WilanówPrzyczółkowaal. WilanowskaSobieskiegoDolnaPuławskaRakowieckaal. NiepodległościMadalińskiegoBoboli - RakowieckaŁowickaRakowiecka-Sanktuarium (powrót: ŁowickaMadalińskiego)

Przystanki

Zdjęcie archiwalne: Dekoracja wewnętrzna

Tył autobusu

K1.gif Wilanów
S.gif Królowej Marysieńki
S.gif Sobieskiego
S.gif Instytut Neurologii
S.gif Nałęczowska
S.gif Truskawiecka
S.gif Świętego Bonifacego
S.gif Czarnomorska
S.gif Mangalia
S.gif Tor Stegny
S.gif Kostrzewskiego
S.gif Dolna
S.gif Konduktorska
S.gif Morskie Oko
S.gif Dworkowa
S.gif Rakowiecka
S.gif Wiśniowa
S.gif Metro Pole Mokotowskie
S.gif Madalińskiego
S.gif Łowicka
Ż.gif Kulskiego
K2.gif Rakowiecka-Sanktuarium

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement