Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 120. Zobacz też: 120-kreślone.
120 Czas jazdy (min):
min – max
44 – 59
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 202020 minut

120linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Olesina na Dworzec Wschodni (Kijowska). Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Stalowa.

Historia

Linia "120" została uruchomiona 31 maja 1949 roku, w wyniku przekształcenia linii F (Plac Unii LubelskiejSadyba), połączyła wówczas Plac Unii Lubelskiej przez Spacerową, Belwederską, Chełmską, Czerniakowską i Powsińską na Sadybę. Funkcjonowała do 1957 roku, kiedy to po uruchomieniu linii tramwajowej do Wilanowa najpierw skrócono ją do Podchorążych, a 1 sierpnia uległa likwidacji, w wyniku połączenia z linią 107.

Jeszcze w tym samym roku, 17 listopada 1957 roku, nową linię "120" uruchomiono na trasie z Dworca Wileńskiego przez al. Świerczewskiego, Radzymińską i Jórskiego na pętlę Samarytanka, powstała w wyniku przekształcenia linii 119-bis. W 1960 przedłużono ją przez Gilarską, Świętego Wincentego i Malborską na Stare Bródno, następnie kilkukrotnie modyfikowano trasę w rejonie Nowej Pragi, w 1963 roku kraniec linii znalazł się na ul. Wileńskiej, w latach 1966-1969 dojeżdżała ona ul. Dąbrowszczaków do Placu Leńskiego, by w lutym 1969 roku powrócić na pętlę przy ul. Wileńskiej.

Wraz z rozbudową osiedla Bródno, zmieniano trasę linii "120" w tym rejonie – od 26 października 1969 roku zaczęła kursować od ulicy Świętego Wincentego przez Kondratowicza, Łabiszyńską i Toruńską na pętlę Ugory, a w 1971 roku wydłużono ją stamtąd Rembielińską i Białołęcką do pętli Wysockiego / Białołęcka. W 1975 linię wycofano z tamtego rejonu i skierowano od ulicy Kondratowicza przez Chodecką, Krasnobrodzką oraz przebudowanym odcinkiem ul. Toruńskiej skierowano do pętli Żerań FSO. W 1979 roku autobusy linii "120" przestały kursować ul. Gilarską na rzecz trasy przez Generalską, Młodzieńczą i Kondratowicza, jednakże po kilku tygodniach przywrócono jednokierunkowy przejazd przez Jórskiego, Krośniewicką i Kościeliską.

W 1981 roku linia "120" została w całości skierowana przez ul. Trocką do ulicy Świętego Wincentego, zaś w 1985 ponownie zmienił się kraniec linii na Pradze, tym razem linię przedłużono przez Targową do Dworca Wschodniego. W kolejnych latach kilkukrotnie korygowano jej przebieg, w 1985 roku skierowano ją ponownie przez ul. Młodzieńczą, w 1987 roku przez ul. Bazyliańską, a od 1990 roku od Chodeckiej przez Łojewską, Łabiszyńską, Kondratowicza, Bazyliańską i Wysockiego do ul. Toruńskiej.

Trasa ta nie zmieniała się aż do 2004 roku, kiedy to trasa linii "120" uległa znacznemu wydłużeniu – od ul. Malborskiej skierowano ją przez Głębocką, Berensona, Oknicką i Lewandów na Grodzisk. Rozwój osiedli we wschodniej Białołęce spowodował kolejne zmiany tras – 1 marca 2007 roku linia została wydłużona do pętli Skarbka z Gór, jednocześnie skorygowano też jej bieg na Zaciszu, gdzie ponownie pojechała ul. Gilarską. Kolejna zmiana miała miejsce 1 lipca 2007 roku, kiedy to wydłużono ją przez Kąty Grodziskie, Ostródzką i Kobiałkę na Olesin.

28 października 2019 roku zmieniono trasę na Targówku w związku z otworzeniem linii M2 (linia metra). Ponownie wycofano z ul. Gilarskiej, gdzie zastąpiła ją linia 212 i skierowano na następujące ulice: Świętego Wincentego, Borzymowską, Trocką, Unicką, Handlową, Ossowskiego, Gorzykowską. Tego samego dnia linia została wycofana z ulicy Lewandów, gdzie zastąpiły ją linie 256 i 412, oraz zlikwidowane zostały kursy skrócone, które zostały połączone z linią 256.

Autobus MAN NL223 na linii 120 na przystanku Dworzec Wschodni (Kijowska)

Autobus MAN NL223 na linii 120 na pętli Dworzec Wschodni (Kijowska)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 9 Maja 2021 roku

Ulice

OlesinKobiałkaMochtyńskaOstródzkaZdziarskaKąty GrodziskieBerensonaGłębocka (powrót: GłębockaLewandówSkośnaBerensona) – Świętego WincentegoBorzymowskaTrockaUnickaHandlowaOssowskiegoGorzykowskaRadzymińskaal. SolidarnościTargowaKijowskaDworzec Wschodni (Kijowska)

Przystanki

K1.gif Olesin
Ż.gif Ruskowy Bród
S.gif Kobiałka-Szkoła
S.gif Frachtowa
Ż.gif Mochtyńska
Ż.gif Aroniowa
Ż.gif Mochtyńska-Kanał
Ż.gif Przejezdna
Ż.gif Mańki-Wojdy
Ż.gif Zdziarska-Kanał
Ż2.gif Spichrzowa
Ż.gif Atrakcyjna
Ż.gif Wyszkowska
Ż.gif Kąty Grodziskie
S.gif Grodzisk
S.gif Grodzisk-Kościół
S.gif Okrągła
Ż.gif Sieczna
S.gif Podwójna
S2.gif Osiedle Lewandów I
S.gif Jesiennych Liści
S.gif CH Targówek
Ż.gif CH Targówek
Ż.gif Malborska
ZS.gif Świętego Wincentego
S.gif Targówek-Ratusz
S.gif Żuromińska
S2.gif Gilarska
Ż.gif Niwa
S.gif Cmentarz Bródnowski
S.gif Gościeradowska
S.gif Metro Trocka
S.gif Handlowa
S.gif Lusińska
S.gif DKS Targówek
S.gif Metro Targówek Mieszkaniowy
S.gif Myszkowska
Ż.gif Gorzykowska
S.gif Piotra Skargi
Ż2.gif Aleja Solidarności
S.gif Szwedzka
Ż.gif Rzeszotarskiej
S.gif Dworzec Wileński
S.gif Ząbkowska
S.gif Kijowska
S1.gif Dworzec Wschodni (Kijowska)
K2.gif Dworzec Wschodni (Kijowska)

Galeria

Linki zewnętrzne

Advertisement