Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 117. Zobacz też: 117–bis i 117–kreślone.
117 Czas jazdy (min):
min – max
24 – 34
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 152020 minut

117linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Gocławia na Dworzec Centralny. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Kleszczowa i zajezdnia autobusowa Ostrobramska.

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 117 na ul. Paryskiej (2008)

Historia

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 117 na przystanku Rzymowskiego (2007)

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 117 na ul. Śródziemnomorskiej (2009)

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 117 na pętli Wilanów (2011)

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 117 na ul. Francuskiej (2013)

Linia "117" powstała 14 maja 1949 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii "P" (WersalskaPlac Unii Lubelskiej), wyruszyła wówczas na trasę z Wersalskiej przez Paryską, Francuską, Most Poniatowskiego, Aleje Jerozolimskie, Nowy Świat, Mokotowską i Marszałkowską na Plac Unii Lubelskiej. Do 1961 roku przechodziła jedynie drobne korekty trasy w Śródmieściu Południowym, w wyniku których ostatecznie zaczęła skręcać z Nowego Światu w Żurawią, a następnie w Kruczą do Mokotowskiej.

Dnia 1 lutego 1961 trasę linii wydłużono Puławską, Madalińskiego, Wołoską, Racławicką, Żwirki i Wigury do pętli 17 Stycznia. Zmiana była związana z uruchomieniem linii tramwajowej na Służewiec i reorganizacją tras linii autobusów. Dnia 8 października linię "117" wycofano z Nowego Światu i Żurawiej, kierując ją Alejami Jerozolimskimi i Kruczą, następnie w listopadzie 1962 roku część trasy linii "117" przejęła linia 114 (Emilii Plater17 Stycznia), wobec czego trasę tej pierwszej skrócono do pętli Wołoska na rogu ul. Wołoskiej i ulicy Odyńca.

Od 1967 roku linia między pl. Unii Lubelskiej i pl. Konstytucji zaczęła kursować jednokierunkowo ul. Marszałkowską, a z powrotem ul. Waryńskiego, zaś w 1972 roku wyprostowano jej trasę skierowano prosto przez Aleje Jerozolimskie do ul. Marszałkowskiej. Kolejna ważna zmiana trasy miała miejsce 20 grudnia 1973 roku, wówczas linię "114" wydłużono z Wersalskiej przez Brukselską, Ateńską i Egipską na Afrykańską. Dnia 24 lutego 1990 roku pętla ta uległa likwidacji, a "117" dotarło ul. Bora–Komorowskiego do krańca Gocław. W grudniu tego samego roku trasę przedłużono także na MokotowieWołoską, Domaniewską, Modzelewskiego i al. Wilanowską do pętli Wilanowska.

W celu poprawy obsługi komunikacyjnej Wyględowa linię skierowano w 1996 roku od ul. Wołoskiej ulicami Woronicza, Racjonalizacji, Konstruktorską i Postępu do ul. Domaniewskiej. Taka trasa obowiązywała do 1 lutego 2002 roku, kiedy to wprowadzono nową trasę od ul. Wołoskiej na wprost do al. Wilanowskiej i dalej al. Lotników, Doliną Służewiecką i al. Wilanowską do Wilanowa. Ta zmiana miała na celu przejęcie odcinka zlikwidowanej linii 165 (Emilii PlaterWilanów) oraz poprawę obsługi komunikacyjnej ciągu al. LotnikówWałbrzyskaal. Wilanowska.

Od 1 czerwca 2013 roku trasa linii "117" została skrócona do krańca Dworzec Centralny'' oraz skierowana przez ul. Jugosłowiańską i ul. Meissnera, gdzie zastąpiła zlikwidowaną linię 151. Na trasie WilanówRzymowskiego linię "117" zastąpiła linia 317. Zmiany te spowodowane były projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Od 6 grudnia 2019 roku do 10 stycznia 2020 roku na linii kursował testowy autobus Mercedes eCitaro

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013 roku

Ulice

GocławBora-KomorowskiegoJugosłowiańskaMeissneraBora-KomorowskiegoEgipskaAteńskaBrukselskaParyskaFrancuskaal. PoniatowskiegoMost PoniatowskiegoAleje JerozolimskieEmilii PlaterDworzec Centralny

Przystanki

Mercedes eCitaro na pętli Gocław.

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 117 w Dolinie Służewieckiej (2008)

Autobus Volvo 7700 Hybrid (testowany) na linii 117 na ul. Bora-Komorowskiego (2012)

K1.gif Gocław
S2.gif Gocław
S.gif Osiedle Iskra
S.gif Meissnera
S.gif Osiedle Jantar
S.gif Abrahama
S.gif Wał Gocławski
S.gif Afrykańska
S.gif Ateńska
S.gif Wersalska
S.gif Meksykańska
S.gif Plac Przymierza
S.gif Francuska
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Most Poniatowskiego
Ż.gif PKP Powiśle
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Krucza
S.gif Centrum
S1.gif Dworzec Centralny
K2.gif Dworzec Centralny

Linki zewnętrzne