115 Czas jazdy (min):
min – max
48 – 59
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 303030 minut

115linia autobusowa zwykła stała (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z PKP Mokrego Ługu do Aleksandrowa. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Ostrobramska.

Historia

Autobus Jelcz M121I na linii 115 na ul. Grochowskiej (2009)

Autobus Jelcz M121M na linii 115 na ul. Kościuszkowców (2009)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 115 na ul. Patriotów (2015)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 115 na ul. Narcyzowej (2015)

Linia 115 została uruchomiona 4 kwietnia 1949 roku jako zastępstwo dla linii tramwajowych, zawieszonych w ul. Grochowskiej na czas przekuwania torów – połączyła wówczas Rondo Wiatraczna wzdłuż ul. Grochowskiej z Marsa. W maju, w związku z przekuwaniem kolejnego odcinka torów, jej trasę przedłużono Grochowską, Zamoyskiego, Targową i Kijowską do Dworca Wschodniego, zaś 2 czerwca 1949 roku trasę linii skrócono do odcinka Dworzec WschodniWiatraczna.

Od 28 sierpnia 1949 roku linia przestała pełnić rolę zastępczej i tym samym wyruszyła na nową trasę z Wiatracznej do na Marsa przez Grochowską i Płowiecką, identyczną z pierwszą trasą z kwietnia 1949 roku. Już dwa dni później trasę linii wydłużono Grochowską i Zamoyskiego do Alei Zielenieckiej – zmiana miała na celu odciążenie linii tramwajowej 26 (StaszicaWiatraczna). Jeszcze w tym samym roku, 26 września, trasę linii wydłużono Targową i Kijowską do Dworca Wschodniego, dzięki czemu stała się ona identyczna z trasą 115 z maja 1949 roku. Niebawem jednak, bo 1 lutego 1952, zmianę tę cofnięto i linia znów zaczęła kursować na trasie Aleja ZielenieckaMarsa. Ta trasa utrzymała się przez około 30 miesięcy, aż do 24 września 1952 roku, kiedy to linię 115 wydłużono ul. Płowiecką do pętli Wawer (Wiadukt PKP).

Dnia 22 listopada 1954 roku trasę linii 115 ponownie wydłużono wzdłuż ulicy Czecha do skrzyżowania tej ostatniej z ul. Kajki (ob. przystanek Kajki), a 1 listopada 1957 roku zamieniono krańce linii 115 i 127, wobec czego ta pierwsza od ronda Wiatraczna pojechała wydłużono trasę przez Wiatraczną i Dwernickiego do pętli Siennicka. W listopadzie 1959 roku zamieniono krańce po raz kolejny, tym razem z linią 143, przez co 115 znów zaczęło kończyć trasę na Wiatracznej, jednak 8 maja 1960 linia przejęła fragment trasy linii 143, w związku z czym powróciła na poprzednią trasę do Siennickiej. Jednocześnie wydłużono trasę linii w Wawrze – zaczęła ona odtąd kursować ul. Kajki do przystanku Kajki (Kino Wrzos). Kolejna większa zmiana miała miejsce 23 sierpnia 1964 roku, kiedy to trasę linii wydłużono Dwernickiego, Chrzanowskiego, Mińską, Grochowską, Zamoyskiego i Lubelską do pętli Dworzec Wschodni (Lubelska), gdzie kraniec linii 115 znajdował się odtąd nieprzerwanie do 2004 roku.

W 1966 roku linię wycofano z ulic Kickiego i Siennickiej, kierując ul. Podskarbińską, natomiast 30 maja 1969 roku trasę "115" wydłużono ulicami Kajki, Pożaryskiego i Żegańską do pętli Bursztynowa. W 1973 roku wycofano ją z odcinka Mińskiej i z Podskarbińskiej na Kamionku na rzecz przejazdu Stanisławowską. Dnia 17 sierpnia 1977 roku trasę 115 wydłużono al. Dzieci Polskich do nowej pętli przy Centrum Zdrowia Dziecka. W kolejnych latach korygowano trasę linii na Kamionku – w 1978 roku wycofano ją z Zamoyskiego, Grochowskiej i Gocławskiej, kierując Bliską, Żupniczą, Chodakowską i Mińską do ul. Stanisławowskiej, a od 1988 roku między Stanisławowską i Dwernickiego linia kursowała przez Terespolską, Mińską i Podskarbińską. Dnia 11 sierpnia 1990 roku przejazd Terespolską, Mińską i Podskarbińską pozostawiono tylko w trasie w kierunku Międzylesia, w stronę Dworca Wschodniego linia 115 docierała prosto Dwernickiego i Stanisławowską do ul. Mińskiej.

W 1995 roku na wniosek urzędu dzielnicy Wawer linię 115 skierowano od ul. Grochowskiej przez Marsa, Okularową, Korkową i Kościuszkowców do ulicy Kajki, zaś 19 marca 1997 roku trasę linii znacznie wydłużono. Linię skierowano wówczas od ul. Żegańskiej przez Patriotów, Walcowniczą, Bystrzycką, Ochoczą, Narcyzową, Walcowniczą, Petunii, Hiacyntową, Techniczną, Zagórzańską, Złotej Jesieni i Podkowy do Aleksandrowa. Jednocześnie kursy w dni świąteczne skrócono do odcinka WiatracznaAleksandrów. Dnia 1 października 2004 roku, w związku z wydłużeniem trasy linii 137 (WiatracznaWesoła Osiedle Zielona), a wszystkie kursy linii 115 skrócono do Wiatracznej. Wprowadzono także nową trasę na odcinku od pl. Szembeka do Marsa, linia pojechała Zamieniecką, Łukowską, Rodziewiczówny i Ostrobramską. Dnia 1 kwietnia 2005 roku przywrócono kursowanie 115 do Dworca Wschodniego w dni powszednie, a 1 lipca 2007 roku skierowano tam wszystkie kursy.

Dnia 1 czerwca 2013 roku linia "115" została połączona z linią 215 i pojechała skorygowaną trasą – została wycofana z Grochowa i od ul. Kościuszkowców jej trasa wiedzie przez ul. Korkową, al. Komandosów, al. Chruściela i al. Sztandarów na Mokry Ług. Zmiana ta spowodowana była projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Autobus Solaris Urbino 10 na linii 115 na ul. Wspólnej (2013)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 115 na pętli Mokry Ług (2014)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 13 października 2020 roku

Ulice

PKP Mokry Ługal. Sztandarówal. ChruścielaCyrulikówMarsaIlskiegoal. KomandosówGrzybowaSzosowaWspólnaKorkowaKościuszkowcówKajkiPożaryskiego - Żegańska - Patriotów (jezdnia wsch.) - Walcownicza - Bystrzycka - Ochocza - Narcyzowa - Walcownicza - Petunii - Hiacyntowa - Techniczna - Zagórzańska - Złotej Jesieni - Podkowy - Aleksandrów

W wybranych kursach:
... – WspólnaKorkowaŁysakowskaKorkowaKościuszkowców – ...

Przystanki

K1.gif PKP Mokry Ług
Ż.gif Buchalteryjna
Ż.gif Jerzego
S.gif Rembertów-Akademia
S.gif Eskulapów
S.gif Rembertów-Ratusz
S.gif PKP Rembertów
S.gif PKP Rembertów
S.gif Klasztorna
S.gif Niedziałkowskiego
Ż2.gif Działyńczyków
Ż.gif Instruktorska
Ż.gif Sosnowa
S.gif Brata Alberta
Ż.gif Wspólna
Ż.gif Jagiellońska
Ż1.gif Korkowa-Cmentarz
S.gif Spółdzielnia Noma
R1.gif
OW.gif Marysin
OŻ1R2.gif Sezam
OW.gif Potockich
O2R.gif Łysakowska
OWK.gif Łysakowska
S.gif Marysin
Ż.gif Cmentarz Ofiar Wojny
Ż2.gif Rolnicza
Ż.gif Kajki
S.gif Odrodzenia
S.gif Instytut Kardiologii
S.gif IX Poporzeczna
Ż.gif Czatów
S.gif Pożaryskiego
S.gif Wawer-Ratusz
S.gif PKP Międzylesie
Ż.gif Kolarska
Ż.gif Radość-Wodociąg
Ż.gif Zbójnogórska
Ż.gif Planetowa
S.gif PKP Radość
Ż.gif Tomaszowska
S.gif Lawinowa
S.gif PKP Miedzeszyn
Ż.gif Gruntowa
S.gif PKP Falenica
S1.gif Bystrzycka
Ż.gif Podkowy
Ż.gif Ochocza
Ż1.gif Narcyzowa
Ż.gif Wasilkowska
Ż.gif Czekanowska
Ż.gif Przełęczy
Ż.gif Napoleona Bonaparte
S.gif Księdza Szulczyka
Ż.gif Złotej Jesieni
K2.gif Aleksandrów

Linki zewnętrzne