Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 112. Zobacz też: linia 112-kreślone.
Trasa linii jest czasowo zmieniona
Powód to budowa stacji metra: Zacisze, Kondratowicza i Bródno.
112 Czas jazdy (min):
min – max
59 – 76
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 101212 minut

Autobus MAN NG363 Lion's City G na linii 112 na ul. Powstańców Śląskich

Autobus Mercedes Conecto G na linii 112 na pętli CH Marki

112linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Karolina do Centrum Handlowego Marki. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Kleszczowa i zajezdnia autobusowa Stalowa.

Historia

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 112 na pętli Karolin

Autobus MAN NG313 na linii 112 na ul. Łojewskiej

Autobusy Solaris Urbino 15 i MAN NG313 na linii 112 na pętli CH Marki

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 112 na ul. Powstańców Śląskich

Linia „112” powstała 5 lutego 1949 roku w wyniku połączenia linii „102” (Plac Żelaznej BramyRakowiecka / Aleja Niepodległości) i „103” (SądyRakowiecka / Aleja Niepodległości), wyruszyła na trasę spod Sądów przez al. Świerczewskiego, Marszałkowską, Śniadeckich, Nowowiejską i al. Niepodległości na Odyńca. a w kwietniu tego samego roku wydłużono jej trasę od al. Niepodległości przez Racławicką do pętli Wołoska. W 1951, 1953 i 1955 roku trasę linii zmieniano w związku z kolejnymi etapami budowy Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej i pl. Defilad, ostatecznie wylądowała ona na trasie przez Marszałkowską, Królewską, Krajowej Rady Narodowej, Marchlewskiego i Chałubińskiego do al. Niepodległości.

10 sierpnia 1954 roku trasę linii „112” wydłużono w rejon Muranowa i uporządkowano, zaczęła kursować z pętli Wolność przez Nowolipki, Nowotki, Marszałkowską, Świętokrzyską, Chałubińskiego, al. Niepodległości i Odyńca na Wołoską. Dnia 22 maja 1955 roku, w związku z uruchomieniem trolejbusowej linii 56 (Marchlewskiego / SiennaKazimierzowska), linia powróciła na Marszałkowską i Nowowiejską. Niespełna miesiąc później stwierdzono jednak przeciążenie linii 56 i linia „112” wróciła na Marchlewskiego i Chałubińskiego, ale kilka miesięcy później skierowano je przez Emilii Plater i Aleje Jerozolimskie.

Po wycofaniu tramwajów z fragmentu ul. Rakowieckiej 1 września 1967 roku, linię „112” puszczono przez Marszałkowską, Puławską i Rakowiecką – linia w tym kształcie, bez większych zmian kursowała do 29 września 1991 roku, kiedy to w wyniku połączenia z linią 125 (KonwiktorskaRakowiecka / Łowicka) i wycofania z odcinków dublujących tramwaje wyruszyła na trasę z pętli Wolność przez Nowolipki, Andersa, pl. Bankowy, Senatorską, Moliera, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, al. Szucha, Puławską i Rakowiecką na Stary Mokotów, gdzie zawracała Kazimierzowską, Odyńca, Wołoską, Madalińskiego, Kazimierzowską, Narbutta i Wiśniową. Co ciekawe, wskutek likwidacji pętli Wołoska linia miała tylko jeden kraniec – autobusy odbywały postój jedynie na pętli Wolność. Dnia 1 marca 1992 roku „112” połączono z linią 107 (Plac PiłsudskiegoRakowiecka / Łowicka), doprowadzając ją tym samym do likwidacji.

1 grudnia 1995 roku linia „112” powróciła na ulice miasta na zupełnie innej trasie, wyruszyła z pętli Bródno-Podgrodzie przez Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską, Kondratowicza, Bazyliańską, Wysockiego, most Grota-Roweckiego, Broniewskiego, al. Reymonta, Powstańców Śląskich, Wrocławską, Radiową, Powstańców Śląskich i Połczyńską pod Cmentarz Wolski. W 1997 skierowano ją przez Człuchowską, Lazurową i Szeligowską do Połczyńskiej, a od 29 lutego 2000 do nowej pętli Karolin. We wrześniu 2000 roku skorygowano trasę na Nowym Bemowie – linia „112” pojechała przez Piastów Śląskich i Wrocławską.

Od 19 lipca 2004 roku linia została przedłużona wzdłuż ul. Toruńskiej do Centrum Handlowego Marki, najpierw przez ul. Malborską, a od 2005 roku przez ul. Świętego Wincentego. Kolejnej korekty trasy dokonano 2 lutego 2009 roku, kiedy w związku z otwarciem ostatniego odcinka I linii metra pojechała ona od al. Armii Krajowej przez ul. Żeromskiego i al. Reymonta, a następnie prosto Powstańców Śląskich do Człuchowskiej. Z czasem jednak, w związku z pracami remontowymi na ul. Toruńskiej, trasa była kilkukrotnie zmieniana, aż przywrócono ją do obecnej formy 25 listopada 2013 roku. Zarząd Transportu Miejskiego zakładał, że linia zostanie skrócona do odcinka Nowe BemowoCH Marki, a kursy na Karolin przejmie nowa linia 284, jednak w maju 2015 roku zapadła decyzja o utrzymaniu starej trasy i zmniejszeniu częstotliwości, jedynie wprowadzone zostaną częstsze kursy na trasie skróconej, proponowanej początkowo jako podstawowa.

20 lutego 2016 roku linię skierowano bezpośrednio przez ul. Lazurową zamiast przez Szeligowską do Lazurowej w związku z otwarciem jej odcinka od ul. Szeligowskiej do Połczyńskiej[1].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 marca 2019 roku

Ulice

KarolinPołczyńskaLazurowaCzłuchowskaPowstańców Śląskichal. ReymontaŻeromskiegoSłowackiegoal. Armii Krajowejmost Grota-RoweckiegoToruńskaŁabiszyńskaŁojewskaChodeckaMatki Teresy z KalkutyŚwiętego WincentegoGłębockaToruńskaCentrum Handlowe Marki (powrót: Piłsudskiego – al. Armii Krajowej – Toruńska)

Przystanki

Tablica boczna – kierunek Karolin (2015)

Tablica boczna (2012)

Zdjęcie archiwalne: Autobus Solaris Urbino 15 na linii 112 na ul. Wrocławskiej

Autobus MAN A23 Lion's City G (NG363) na linii 112 na ul. Wysockiego

K1.gif Karolin
S2.gif Karolin
Ż1.gif Sochaczewska
Ż.gif Dostawcza
Ż.gif Lazurowa
S.gif Sternicza
S.gif Siemiatycka
Ż.gif Człuchowska
S.gif Rozłogi
S.gif Raginisa
S.gif Hala Wola
S.gif Plac Kasztelański
S.gif Czumy
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Kazubów
S.gif Dywizjonu 303
S.gif Radiowa
Ż.gif Pirenejska
S.gif Wrocławska
S.gif Nowe Bemowo
S.gif Piastów Śląskich
Ż.gif Ogrody Działkowe Bemowo
S.gif Conrada
S.gif Aleja Reymonta
S.gif Andersena
S1.gif Przybyszewskiego
S.gif Bielany-Ratusz
S.gif Perzyńskiego
S.gif Żeromskiego
S2.gif Park Kaskada
S.gif Osiedle Potok
S.gif Żerań FSO
ZŻ.gif PKP Toruńska
ZS.gif Toruńska
ZŻ.gif KS Polonez
ZS.gif Turmoncka
S.gif Klub Lira
S.gif Łojewska
S.gif Szpital Bródnowski
ZS.gif Chodecka
ZŻ.gif Balkonowa
ZS1.gif Gilarska
ZS.gif Żuromińska
ZS.gif Targówek-Ratusz
S.gif Świętego Wincentego
Ż.gif Malborska
Ż.gif Centrum Handlowe Targówek
S.gif Centrum Handlowe Targówek
Ż1.gif Głębocka
Ż.gif Geodezyjna
R1.gif
GR.gif Marki:
Ż1R.gif Wiejska
GR.gif Ząbki:
S1R.gif Wolności
GR.gif Marki:
S1R.gif CH Marki
GR.gif Warszawa:
K2R.gif CH Marki

Oryginalna trasa:
S.gif Żerań FSO
Ż.gif PKP Toruńska
Ż1.gif Pelcowizna
S.gif Bazyliańska
Ż.gif Świętego Hieronima
S.gif Kondratowicza
S.gif Łabiszyńska
S.gif Suwalska
S.gif Klub Lira
S.gif Łojewska
S.gif Szpital Bródnowski
S.gif Targówek-Ratusz
S2.gif Świętego Wincentego
Ż.gif Malborska

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement