Trasa linii jest czasowo zmieniona
Powód to budowa stacji metra C04 Bemowo[1].
11 Czas jazdy (min):
min – max
37 – 40
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81215 minut

Historyczne trasy linii 11 (powiększ)

Jedenastka w al. Jana Pawła II (2015)

Jedenastka na pętli Osiedle Górczewska (15 czerwca 2017)

Jedenastka na ul. Nocznickiego (15 czerwca 2017)

Jedenastka na pętli Plac Narutowicza (9 września 2017)

Jedenastka na pętli Metro Młociny (8 lutego 2018)

Tablica boczna (2015)

Tablica boczna (18 czerwca 2017)

Tablica boczna (9 września 2017)

11linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Koła do Ronda Daszyńskiego. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Żoliborz, zajezdnia tramwajowa Wola i zajezdnia tramwajowa Mokotów.

Historia

Po raz pierwszy linia oznaczona numerem „11” wyjechała na trasę 20 października 1919 roku i połączyła nową pętlę Bema przez Dworską, Skierniewicką, Wolską, Chłodną, Żelazną, Złotą i Aleje Jerozolimskie na Plac Trzech Krzyży. Już w 1920 skierowano ją wzdłuż ul. Bema do ul. Wolskiej, likwidując trasę wzdłuż ul. Dworskiej, a w 1921 roku przeniesiono jej wschodni kraniec na Plac Zbawiciela. Przez kolejnych kilkanaście lat linia ulegała jedynie korektom trasy, m.in. w 1939 roku skierowano ją wzdłuż ul. Towarowej, a w 1935 roku wzdłuż ul. Żelaznej i ul. Złotej, by ostatecznie w 1939 roku skierować ją wzdłuż Żelaznej do Alej Jerozolimskich. Linię „11” przywrócono do ruchu 18 stycznia 1940 roku na trasie z Młynarskiej na Plac Starynkiewicza wzdłuż Chłodnej i Żelaznej, a potem stopniowo wydłużano ją aż do Placu Zbawiciela przez ul. 6 Sierpnia. W międzyczasie, w związku z utworzeniem getta, przeniesiono jej trasę z ul. Żelaznej na ul. Towarową. W 1943 roku przedłużono jej trasę na zachód do Cmentarza Wolskiego, jednak w 1944 roku ponownie skierowano ją na dawną pętlę Bema, przywracając też w międzyczasie kursowanie linii przez ul. Żelazną.

Linię „11” ponownie uruchomiono 29 listopada 1945 roku na trasie z Bema przez Wolską, Towarową i Aleje Jerozolimskie na Plac Starynkiewicza, 21 lipca 1946 roku przedłużono ją do ul. Marszałkowskiej i na Plac Zbawiciela, a przez następne dwa lata, w związku z przekuwaniem torów z rozstawu 1525 mm na 1435 mm, kilkukrotnie zmieniano jej trasę, aż do 21 czerwca 1948 roku, kiedy to przeniesiono jej kursowanie na tory o nowym prześwicie. Skierowano ją wówczas na trasę ze Staszica przez Wolską, Chłodną, Żelazną, Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego i Nowowiejską na Plac Zbawiciela. Po przekuciu torów na ul. Bema linia powróciła na pętlę Bema, a w 1949 roku przeniesiono ją na nowo wybudowane torowiska w al. Świerczewskiego, z której skręcała w Żelazną i jechała dalej własną trasą. Kolejna większa zmiana miała miejsce w 1954 roku, kiedy to linię „11” wydłużono wzdłuż ul. Puławskiej na Wierzbno. Po przebudowie ul. Bema w 1955 roku „jedenastka” tułała się po różnych tymczasowych pętlach na Woli aż do 1961 roku, kiedy to na stałe przydzielono jej kraniec Kasprzaka (Szpital Wolski) u zbiegu Skierniewickiej i Kasprzaka. Jednocześnie wprowadzono dla linii wariantowe podjazdy wzdłuż Woronicza na Służewiec. W 1963 roku zachodni kraniec linii „11” przeniesiono na pętlę Osiedle Wolska, skąd linia kursowała al. Prymasa Tysiąclecia, Kasprzaka, Prostą i Towarową w kierunku Królikarni. W 1964 roku jednak skierowano „jedenastkę” wzdłuż nowej trasy od ul. Prostej przez Marchlewskiego, Stawki i Mickiewicza na Marymont.

W 1968 roku północny kraniec przeniesiono na Piaski w związku z otwarciem nowego torowiska na ul. Broniewskiego, a 18 lipca 1977 roku znacznie wydłużono trasę wzdłuż ul. Wolskiej do Cmentarza Wolskiego na zachodzie oraz przez ul. Wólczyńską do Huty na północy. Od tego czasu linia nie przechodziła większych zmian, nie licząc przeniesienia z al. Rewolucji Październikowej na Skierniewicką w 1990 roku. Traciła jednak na popularności, co najpierw objawiło się likwidacją kursów świątecznych, potem zawieszeniami wakacyjnymi, a na koniec ostateczną likwidacją linii 1 września 1992 roku. 1 kwietnia 2002 roku miała miejsce Akcja Jedenastka, mająca na celu promowanie komunikacji tramwajowej jako bardziej ekologicznej i bardziej funkcjonalnej. W tym celu uruchomiono wirtualną linię (nigdy nie wyruszyła na trasę) „11” na trasie z Piasków na Cmentarz Wolski. Na przystankach pojawiły się naklejki z numerem linii oraz rozkłady jazdy. W trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra przewidywano, że po zakończeniu tej inwestycji nowo utworzona linia „11” przejmie część tras liniiy 8 i połączy Osiedle Górczewska przez Powstańców Śląskich, Wolską, Okopową i Towarową na Placem Narutowicza, a po wybudowaniu nowej trasy na Powstańców Śląskich wydłużona zostanie przez Powstańców Śląskich, al. Reymonta, Wólczyńską i Nocznickiego na Metro Młociny. W lutym 2015 roku okazało się jednak, że nowe torowisko na ul. Powstańców Śląskich zostanie uruchomione wcześniej niż II linia metra, wobec czego linia „11” została uruchomiona 14 lutego 2015 roku i uruchomiono ją od razu na trasie z Metra Młociny przez Bemowo i następnie przez ul. Prostej na wprost i dalej al. Jana Pawła II i Popiełuszki na Metro Marymont. 7 grudnia 2015 linia została skrócona do Ronda Daszyńskiego[2].

18 maja 2019 roku w związku z budową metra na Bemowie, linia „11” została zawieszona na czas wyłączenia ruchu tramwajowego w ulicach Prosta, Kasprzaka, Skierniewicka. 30 listopada 2019 roku ów remont się skończył, a linia „11” wróciła na warszawskie torowiska na trasie PiaskiRondo Daszyńskiego. 22 lutego 2021 roku została skierowana na Koło w związku z zamianą fragmentu trasy z linią 26 spowodowaną budową bemowskiego odcinka drugiej linii metra.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 30 listopada 2019 roku

Ulice

KołoDywizjonu 303RadiowaPowstańców ŚląskichPołczyńska - WolskaSkierniewickaProstaWolskaRondo Daszyńskiego

Przystanki

ZK1.gif Koło
ZS.gif Marynin
ZS.gif Orlich Gniazd
S.gif Radiowa
S.gif Dywizjonu 303
S.gif Kazubów
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Czumy
S1.gif Plac Kasztelański
S.gif Hala Wola
S.gif Synów Pułku
S.gif Ciepłownia Wola
O.gif Połczyńska Parking P+R (tylko w dni robocze)
S.gif Fort Wola
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif PKP Wola (Wolska)
S.gif Sokołowska
S.gif Metro Płocka
S.gif Rogalińska
S.gif Szpital Wolski
S.gif Karolkowa
K2.gif Rondo Daszyńskiego

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Czasowa zmiana tras linii 11 i 26, wtp.waw.pl, 18.02.2021
  2. „Jedenastką” do ronda Daszyńskiego. ztm.waw.pl (archiwum), 4 grudnia 2015,