108 Czas jazdy (min):
min – max
32 – 46
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 202020 minut

Autobus Scania CN270UB na linii 108 na pętli Metro Wilanowska (2015)

108linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Placu Trzech Krzyży na Metro Wilanowska. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Woronicza i ajent Mobilis.

Historia

Autobus Solaris Urbino 10 na linii 108 na ul. Antoniewskiej (2012)

Autobus Jelcz M121M na linii 108 na ul. Bartyckiej (2008)

Linię "108" uruchomiono 28 listopada 1948 roku, aby połączyć słabo zurbanizowane Siekierki z centrum miasta – linia wyruszyła z Placu Trzech Krzyży przez Książęcą, Rozbrat, Myśliwiecką, Szwoleżerów, 29 Listopada, Czerniakowską, Bartycką i Gościniec do pętli Koszykarska, położonej na rogu ulic Gościniec i Koszykarskiej. W kolejnych latach przeszła ona kilka drobnych korekt trasy, wycofano ją m.in. z ulic Myśliwieckiej, Szwoleżerów i 29 Listopada, kierując z ul. Rozbrat przez Łazienkowską do Czerniakowskiej. Od 1955 roku linia skręcała bezpośrednio z ul. Książęcej w ul. Czerniakowską.

Dnia 26 maja 1963 roku nastąpiła poważna zmiana trasy linii "108", w wyniku połączenia z linią 153 (EC SiekierkiOkrężna) jej trasę wydłużono z ul. Gościniec ulicami Polską, Antoniewską, Augustówka i Powsińską do pętli Okrężna. Dokonano też korekty trasy na Powiślu – od Książęcej do Czerniakowskiej linia dojeżdżała odtąd ulicami Rozbrat i Górnośląską. Pięć lat później znów zmieniono trasę linii "108" na Powiślu – zamiast Górnośląską pojechała ona przez Łazienkowską. W 1979 roku wycofano ją z pętli Okrężna, kierując na znajdujący się nieopodal nowy kraniec Sadyba. W 1982 roku ustalono obecną trasę w rejonie Powiśla, kierując autobusy na Myśliwiecką i Szwoleżerów, a rok później trasę linii wydłużono ul. Powsińską i ul. świętego Bonifacego do pętli Stegny.

W latach 1990-1995 linia dojeżdżała aż na Ursynów, początkowo skierowano ją tam ulicami świętego Bonifacego, al. Sikorskiego, Doliną Służewiecką, Rosoła, Indiry Gandhi, Dereniową i Ciszewskiego do pętli Ursynów Południowy. Od 1 czerwca 1992 roku linia przejęła fragment trasy linii 104 (RakowieckaNatolin-Kabaty) i zaczęła skręcać z ulicy Rosoła w Jastrzębowskiego, a następnie ulicami Herbsta, Pileckiego, Ciszewskiego i Rosoła docierała do krańca Natolin-Kabaty.

Dnia 1 lipca 1995 roku, wraz z dostosowywaniem komunikacji miejskiej do nowo otwartej I linii metra, trasę linii skrócono do krańca Metro Wilanowska, i od tego czasu nie zmieniała ona swojej trasy, jedynie od 2 września 2013 roku do 30 czerwca 2014 roku funkcjonowały kursy wariantowe linii (dwa poranne i dwa popołudniowe) do al. Niepodległości i ul. Domaniewskiej w celu dowozu do tymczasowo przeniesionego przedszkola nr 349.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 lipca 1995 roku

Ulice

Plac Trzech KrzyżyKsiążęcaRozbratMyśliwieckaSzwoleżerówCzerniakowskaBartyckaGościniecPolskaAntoniewskaAugustówkaPowsińskaŚwiętego Bonifacegoal. Sikorskiegoal. WilanowskaMetro Wilanowska

Przystanki

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 108 na ul. Powsińskiej (2011)

Autobus Solbus SM12 na linii 108 na przystanku Metro Wilanowska (2014)

Autobus Jelcz M121M na linii 108 na pętli Metro Wilanowska (2011)

K1.gif Plac Trzech Krzyży
S.gif Książęca
S.gif Śniegockiej
S.gif Rozbrat
S.gif Agrykola
Ż2.gif Dragonów
S.gif Szwoleżerów
S.gif Bartycka
S.gif Budexpo
S.gif Ku Wiśle
S.gif Figowa
S.gif Łososiowa
S.gif Siekierkowska
Ż.gif Gąsocińska
Ż1.gif Ananasowa
Ż.gif Antoniewska
Ż.gif Kaloryczna
Ż.gif Ogrody Działkowe Budowlani II
S.gif Augustówka
S.gif EC Siekierki
Ż.gif Statkowskiego
Ż.gif Prefabet
Ż.gif Zawodzie
Ż.gif Santocka
S.gif Wiertnicza
S.gif Sadyba
S.gif Goraszewska
S.gif Klarysewska
S.gif Świętego Bonifacego
S.gif Batumi
S.gif Stegny
S.gif Dolina Służewiecka
Ż.gif Dominikańska
Ż.gif Podbipięty
K2.gif Metro Wilanowska

Linki zewnętrzne