Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 106. Zobacz też: 106-bis.
106 Czas jazdy (min):
min – max
21 – 23
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 101515 minut
Poprzednie trasy
— 01.02.1949 – uruchomienie —
  • do 1 listopada 1954
  • do 1 lipca 1956
  • do 10 grudnia 1956
  • do 31 października 1957
  • do 31 maja 1959
  • do 6 kwietnia 1961
  • do 31 sierpnia 1961
  • do 27 sierpnia 1966
  • do 24 marca 1979
  • do 18 sierpnia 1982
  • do 27 lipca 1984
  • do 8 grudnia 1985
  • do 8 stycznia 1991
  • do 31 sierpnia 2000
  • do października 2000
  • do 28 lutego 2007
  • do 26 października 2008
  • do 8 listopada 2008
  • do 1 lutego 2009
  • do 30 czerwca 2009
  • do 11 lutego 2011

    — likwidacja —

  • od 1 sierpnia 2020:
    obecna trasa

Autobus Scania CN270UB na linii 106 na ul. Łopuszańskiej (2008)

Autobus Jelcz 120MM1 na linii 106 na pętli Plac Piłsudskiego (2006)

106linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Młynowa na Browarną. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Stalowa.

Historia

Początkowo linia "106" przez 58 lat tworzyła dogodne połączenie Bemowa ze Śródmieściem, pierwszy raz na trasę wyjechała 1 lutego 1949 roku, co było następstwem zmiany oznaczenia linii W. Linia wyruszyła na trasę z pętli Jelonki na pl. Kasztelańskim ulicami Powstańców Śląskich, Połczyńską i Wolską do przystanku przesiadkowego na ul. Młynarskiej. Była to wówczas jedna z dwóch linii obsługujących teren Jelonek, obok 105 (Połczyńska/SzeligowskaMłynarska). Dnia 2 listopada 1954 roku trasę linii wydłużono z ul. Młynarskiej wzdłuż al. Świerczewskiego, ul. Smoczej i ulicy Nowolipki do pętli Wolność, a dwa lata później, po połączeniu z linią 132 (Cmentarz WolskiOsiedle Przyjaźń), wydłużono jej trasę na Jelonkach aż do Osiedla Przyjaźń.

Trasę linii sukcesywnie wydłużano również w Śródmieściu – skierowano ją jeszcze w 1956 roku przez ul. Nowotki, zaś w listopadzie 1957 roku skierowano na nową trasę od ul. Wolskiej przez Chłodną, Elektoralną, pl. Mirowski i pl. Żelaznej Bramy na Plac Zwycięstwa. W 1959 roku skierowano ją jednokierunkowo przez ul. Skierniewicką, a kursy powrotne na tę ulicę przeniesiono w 1961 roku, wówczas też cały przejazd przez Mirów odbywał się przez ul. Grzybowską do Placu Zwycięstwa. Kilka miesięcy później linię wydłużono także na Jelonkach do pętli Nowe Górce przy ulicy Konarskiego. W 1966 roku linia "106" została również częściowo wycofana z ul. Grzybowskiej, gdyż od Marchlewskiego kursowała przez Świętokrzyską i pl. Grzybowski. Przyczyną były braki sygnalizacji świetlnej, powtarzające się wypadki i tworzące się przez to korki. Linia wróciła na zmodernizowany odcinek dopiero w 1979 roku.

W 1982 roku linia "106" została tymczasowo skierowana w Śródmieściu na pętlę Plac Teatralny (dojeżdżała tam do 1991 roku), zaś w 1984 roku wydłużono i skorygowano jej bieg na Bemowie, gdzie rozpoczynała bieg z Osiedla Górczewska i jechała Lazurową, Człuchowską i Powstańców Śląskich w kierunku centrum miasta. Bez większym zmian kursowała do 2000 roku, kiedy to wydłużono ją wzdłuż ul. Górczewskiej i ulicy Powstańców Śląskich na Nowe Bemowo. Ta trasa bez większych zmian funkcjonowała do ferii zimowych w 2007 roku.

Od 1 marca 2007 roku linia "106" została skierowana na całkowicie nową trasę, która miała poprawić połączenia między Bielanami, Bemowem i Włochami, skierowano ją wówczas na trasę Młociny-UKSWOkęcie przez Pułkową, Zgrupowania AK Kampinos, Sokratesa, Conrada, Powstańców Śląskich, Globusową, Chrobrego, Kleszczową, Łopuszańska i al. Krakowską, przejmującą fragmenty tras linii 105 (Nowe BemowoPlac Trzech Krzyży), 189 (Cmentarz WolskiSadyba) i 384 (Młociny-UKSWUrsus-Niedźwiadek). Na odcinku śródmiejskim "106" zastąpiła linia 151 (MłynówGocław). W 2009 roku linię wycofano z Bielan i skrócono do pętli Chomiczówka, co było ostatnią większą zmianę na trasie linii "106". Dnia 12 lutego 2011 roku linia została zlikwidowana, została zastąpiona linią 384, kursującą na tej samej trasie.

Linia powróciła na warszawskie ulice 1 sierpnia 2020 roku w związku z otwarciem kolejnego odcinka metra na Woli i skróceniem linii 102 do pętli Emilii Plater, zastępując powyższą linię na wolskim odcinku trasy.

Tablica boczna (2009)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 sierpnia 2020 roku

Ulice

MłynówPłockaWolskaSiedmiogrodzkaGrzybowskaKrólewska – (W dni wolne: pl. MałachowskiegoŚwiętokrzyska) – Krakowskie PrzedmieścieŚwiętokrzyskaTamkaDobraBrowarnaBrowarna

Przystanki

K1.gif Młynów
S.gif Grenady
S.gif Płocka-Szpital
S.gif Metro Płocka
S.gif Rogalińska
Ż.gif Siedmiogrodzka
S.gif Muzeum Powstania Warszawskiego
Ż.gif Wronia
S.gif Mennica
S.gif Aleja Jana Pawła II
S.gif Plac Grzybowski
S.gif Królewska
S.gif Zachęta
S.gif Uniwersytet
S.gif Nowy Świat
S.gif Topiel
S.gif Zajęcza
S.gif Biblioteka Uniwersytecka
K2.gif Browarna

W dni wolne:
S.gif Królewska
S.gif Zachęta
S.gif Plac Małachowskiego
S.gif Nowy Świat
S.gif Uniwersytet
S.gif Nowy Świat

Linki zewnętrzne