Trasa linii jest czasowo zmieniona
Powód to budowa stacji metra: Zacisze, Kondratowicza i Bródno.
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 104. Zobacz też: 104-bis.
104 Czas jazdy (min):
min – max
18 – 24
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 203030 minut

Autobus Solaris Alpino na linii 104 na ul. Białołęckiej

104linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Żerania FSO na Brzeziny. Linię obsługuje ajent Arriva.

Historia

Trasa linii „104” w latach 1973-1976
Trasa linii „104” w latach 1988-1990
Trasa linii „104” w latach 1992-1993
Trasa linii „104” w latach 1948-1950 i 1952-1973

Aż 45 lat z historii linii „104” wiąże się z Ursynowem – była to pierwsza linia, która dojeżdżała w te pierwotnie rolnicze tereny. Na trasie z Wilanowskiej do Wolicy pojawiła się po raz pierwszy 14 listopada 1948 roku, jako spadkobierczyni działającej zaledwie nieco ponad dwa miesiące linii „R-kreślone” (WilanowskaWolica). Linia kursowała al. Wilanowską, ul. Dominikańską i ul. Nowoursynowską do pętli Wolica, która znajdowała się w okolicach dzisiejszego skrzyżowania ul. Nowoursynowskiej i ul. Płaskowickiej. Od tego czasu kilka razy skracano i z powrotem wydłużano trasę, czego przyczyną był zły stan nawierzchni ul. Nowoursynowskiej oraz remonty.

2 grudnia 1973 roku przeprowadzono pierwszą poważną zmianę trasy linii „104” – wydłużono ją z Wilanowskiej wzdłuż al. Niepodległości i Rakowieckiej do skrzyżowania tej ostatniej z ul. Kielecką. Miało to na celu poprawić obsługę komunikacyjną al. Niepodległości. W 1978 roku linię skierowano przez rozbudowujący się Służew z al. Niepodległości przez ul. Puławską i ul. Wałbrzyską do ul. Nowoursynowskiej. Tak kursowała do 30 lipca 1981 roku, kiedy to odcinek w al. Niepodległości przejęła linia 182 (Ursynów SGGW-AROsiedle Ostrobramska), a „104” skrócono z powrotem do Wilanowskiej. W tym samym czasie rozbudowa osiedla Ursynów doprowadziła do starcia z powierzchni ziemi odcinka ulicy ul. Nowoursynowskiej pomiędzy ulicami Ciszewskiego i Nugat – „104” puszczono wówczas Doliną Służewiecką, Rosoła i Nugat do ul. Nowoursynowskiej.

Autobus Autosan Solina linii „104” na ul. Kondratowicza

Autobus Jelcz M083C na linii „104” na ul. Białołęckiej

Po siedmiu latach trasę linii wydłużono z powrotem do ul. Rakowieckiej, zachowując objazd al. Niepodległości przebiegający ulicami Wielicką, Krasickiego i Kazimierzowską. Jednocześnie linia „104” wróciła na ul. Nowoursynowską na odcinku od Doliny Służewieckiej do Ciszewskiego, skąd tą drugą ulicą dojeżdżała do ul. Rosoła. 6 stycznia 1990 był dniem ostatecznego wycofania linii „104” z odcinka ul. Nowoursynowskiej od Nugatu do pętli Wolica. Powodem był fatalny stan nawierzchni ulicy, linię skierowano ul. Rosoła i ul. Przy Bażantarni do krańca Natolin Południowy – powrót odbywał się ulicami Przy Bażantarni, Stryjeńskich i Belgradzką). 7 grudnia 1990 linię wycofano z ul. Przy Bażantarni i wydłużono jej trasę przez ul. Rosoła do krańca Natolin-Kabaty. 1 czerwca 1992 roku linię „104” zawieszono, a jej trasę na Ursynowie przejęła linia 108 (Plac Trzech KrzyżyNatolin-Kabaty).

Linia „104” powróciła na Ursynów 31 października 1992 roku, jednak jej trasa różniła się poprzedniej. Linia wyruszała z pętli Wyczółki i ulicami Poleczki, Puławską, Wałbrzyską, Nowoursynowską, Ciszewskiego, Nugat, Indiry Gandhi, Dereniową i Ciszewskiego docierała do pętli Ursynów Południowy. Ta trasa powstała w wyniku nadania zlikwidowanej linii 331 (WyczółkiFabryka Domów) funkcji obsługi wschodniego pasma Ursynowa. Linia ta została zlikwidowana 1 lipca 1993 roku, a podjazdy na Wyczółki przejęła po niej linia 802 (WyczółkiPiaseczno Polkolor). Tym samym zakończyła się historia ursynowskiej linii „104”.

Linia „104” powróciła jednak na ulice miasta, a konkretnie – Białołęki. 1 lipca 1995 roku z linii 145 (BrzezinyWiatraczna) ze względu na nierównomierne wykorzystanie trasy wydzielono w postaci linii „104” krótkie połączenie Bródno-PodgrodzieTarchomin Północny. Trasa tej linii wiodła ulicami Chodecką, Kondratowicza, Łabiszyńską, Białołęcką, Płochocińską, Obrazkową i Światowida z podjazdami do pętli Brzeziny i Marcelin. 1 kwietnia 1997 roku trasę linii skrócono do pętli Brzeziny, a na starej trasie wydłużonej do Nowodworów uruchomiono linię 304. 1 października 2000 liniom „104” i „304” zamieniono trasy, a 1 marca 2007 roku obie linie połączono i wycofano z Tarchomina, tworząc linię „104” kursującą na trasie BrzezinyŻerań FSO.

Dwa kursy linii w ciągu dnia podjeżdżały wówczas z Brzezin ul. Płochocińską i ul. Kobiałka do pętli Olesin. Po pewnym czasie kursy wariantowe zlikwidowano w związku z wydłużeniem trasy linii 120. Od 29 lipca 2008 roku na linii funkcjonował podjazd do szkoły w Olesinie, zlikwidowany 24 listopada 2008 roku. Podjazd ten zawieszono z powodu uszkodzenia mostu w ciągu ul. Kobiałka.

19 grudnia 2015 roku w związku z zakończeniem budowy infrastruktury przystankowej linię skierowano od ul. Białołęckiej przez ul. Wielkiego Dębu, Echa Leśne i Juranda ze Spychowa i ponownie do Białołęckiej.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 19 grudnia 2015 roku

Ulice

Żerań FSOToruńskaKopijnikówBiałołęckaWielkiego DębuEcha LeśneJuranda ze SpychowaBiałołęckaBrzeziny

Przystanki

K1.gif Żerań FSO
S.gif Żerań FSO
ZŻ.gif PKP Toruńska
ZS.gif Toruńska
ZŻ1.gif KS Polonez
Ż.gif Kopijników
Ż.gif Gryfitów
Ż.gif Wielkiego Dębu
Ż.gif Ojca Aniceta
Ż.gif Pośrednia
Ż.gif Porzeczkowa
Ż.gif Echa Leśne
Ż.gif Juranda ze Spychowa-Szkoła
S.gif Przyjazna
S.gif Dobka z Oleśnicy
Ż.gif Białołęka-Kanał
Ż.gif Warzelnicza
K2.gif Brzeziny

Linki zewnętrzne