Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
102 Czas jazdy (min):
min – max
17 – 18
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 152020 minut

Autobus MAN NL223 na linii 102 na ul. Kopernika (2010)

Autobus na linii 102 na skrzyżowaniu ul. Dwernickiego z ul. Podskarbińską (2011)

Autobus Scania CN270UB na linii 102 na ul. Wybrzeże Szczecińskie (2012)

Autobus Scania CN270UB na linii 102 na ul. Emilii Plater (2012)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 102 na ul. Grzybowskiej (2013)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 102 na ul. Wał Miedzeszyński (2015)

Tablica boczna (kierunek PKP Olszynka Grochowska)

102linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), który kursuje na trasie z krańca PKP Olszynka Grochowska do Metra Stadion Narodowy. Linię obsługują ajenci Arriva i PKS Grodzisk Mazowiecki.

Historia

Linia "102" została uruchomiona 14 listopada 1948 roku, w wyniku przekształcenia linii "H", połączyła wówczas Plac Żelaznej Bramy z Rakowiecką przez Marszałkowską, Puławską i Rakowiecką, jednak już 6 lutego 1949 uległa likwidacji w wyniku połączenia z linią 103 (SądyRakowiecka) w jedną linię 112 (SądyOdyńca). Ponownie uruchomiona została 14 maja 1949 roku na nowej trasie spod Hotelu Polonia przez Aleje Jerozolimskie, Most Poniatowskiego, al. Waszyngtona i ul. Grochowską na Plac Szembeka. Lewobrzeżny kraniec linii kilkukrotnie się zmieniał, znajdując się kolejno przy Dworcu Śródmieście, na ul. Twardej i na ul. Emilii Plater. Z tego ostatniego krańca linia wyruszała ul. Świętokrzyską, by przez Nowy Świat dostać się na Aleje Jerozolimskie i Most Poniatowskiego.

W 1963 roku wydłużono trasę linii "102" na Grochowie – pojechała ona od al. Waszyngtona do ulicy Szaserów na Osiedle Młodych. W 1965 roku linię skierowano przez ul. Podskarbińską, w 1970 roku skorygowano trasę w Śródmieściu, kierując linię przez pl. Powstańców Warszawy i ul. Kruczą, a w 1978 roku przez ul. Świętokrzyską. Dnia 22 października 1978 roku linia "102" została wydłużona do ulicy Chłopickiego i pętli Olszynka, linia stała się popularna szczególnie wśród studentów, ze względu na połączenie akademika na ul. Kickiego (tzw. "Kica") z Uniwersytetem Warszawskim.. W 1985 roku, w związku z remontem Mostu Poniatowskiego, linię skierowano przez Most Syreny i Wybrzeże Szczecińskie. W 1988 roku powróciła ona na poprzednią trasę, lecz w 2000 roku pojawiła się z powrotem, już nie na Moście Syreny, ale na Moście Świętokrzyskim. W 2002 roku linię przeniesiono z krańca na Emilii Plater bliżej Dworca Centralnego, do zespołu Dworzec Centralny.

1 października 2009 roku trasa linii "102" została skorygowana tak, aby zastąpiła linię 160 na pl. Grzybowskim. Kolejna duża zmiana miała miejsce 1 czerwca 2013 roku, kiedy to linia "102" została połączona z linią 151 i od tamtej pory pojechała wydłużoną trasą przez ul. Grzybowską i ul. Płocką na Młynów – zmiana ta spowodowana była projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Początkowo przewidywano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia "102" zostanie skierowana przez ul. Lubelską i ul. Sokolą, aby umożliwić dojazd do stacji metra Stadion Narodowy – pod wpływem protestów Zarząd Transportu Miejskiego zrezygnował z tego pomysłu, decydując się na uruchomienie linii 202 na trasie Gocławek WschodniMetro Stadion Narodowy.

1 sierpnia 2020 roku trasę linii skrócono do Emilii Plater, w związku z wprowadzeniem zmian związanych z otwarciem metra na Woli[1].

Dnia 6 września 2021 linia została skrócona do Metra Stadion Narodowy oraz skordynowana rozkładowo z linią 202, a na dotychczasową trasę skierowano autobusy nowej linii 302[2].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 6 września 2021 roku

Ulice

PKP Olszynka GrochowskaChłopickiegoSzaserówWiatracznaChrzanowskiegoMińskaTerespolskaStanisławowskaMińskaChodakowskaŻupniczaBliskaLubelskaGrochowskaTargowaZamoyskiegoSokolaMetro Stadion Narodowy (powrót: Metro Stadion NarodowySokolaWybrzeże SzczecińskieZamościeSokolaTargowa)

Przystanki

K1.gif PKP Olszynka Grochowska
S.gif Chłopickiego
S.gif Osiedle Młodych
S.gif Garwolińska
S.gif Szaserów-Szpital
S.gif Dwernickiego
S.gif Przeworska
S.gif Siennicka
S.gif Tor Kolarski
S.gif Terespolska
Ż.gif Chodakowska
Ż.gif Żupnicza
S.gif Dworzec Wschodni (Lubelska)
Ż.gif Lubelska
S.gif Aleja Zieleniecka
S1.gif Kijowska
S.gif Metro Stadion Narodowy
R1.gif
Ż1R.gif Most Świętokrzyski
K2R.gif Metro Stadion Narodowy

Przypisy

  1. Stałe zmiany w układzie komunikacyjnym w związku z wydłużeniem linii M2 na Woli, wtp.waw.pl (archiwum), 2020.07.27. [dostęp: 2020.10.20].
  2. Zmiany w układzie komunikacyjnym na Kamionku, wtp.waw.pl (archiwum), 2021.09.02. [dostęp: 2021.09.05].

Linki zewnętrzne

Advertisement